Förra helgen var jag och min oveganska kompis ute och plockade nässlor. Där plockade vi nässlor och lyssnade till den skånska fågelsången och kände doften av jord och nässlor. Plötsligt svänger grannbonden in med traktorn och med Hårdrockkanalen på absolut högsta volym försöker han överrösta traktormotorn och slipmaskinen som han håller på med. Vi fick ihop rätt mycket efter 45 minuter. Med hjälp av Led Zeppelins "Whole lotta love".
Det slutade med soppeftermiddag hos familjen Pollard.


ENKLASTE NÄSSELSOPPAN


4 Portioner

2 liter sköljda och rensade nässlor
1 gullök
1 grönsaksbuljongtärning
1/2 dl sojagrädde
Ev 1-2 msk vitt vin eller konjak

Förväll nässlorna 10 min i kokande vatten. Häll av vattnet och tillsätt 1/2 liter nytt vatten och buljongtärningen. Koka upp och småputtra till buljongen har löst sig. Mixa noggrant i matberedare med den hackade löken och häll tillbaka i kastrullen. Låt koka upp och sänk värmen. Tillsätt vin eller konjak efter smak om du vill och sist sojagrädden. Servera med t ex polentapinnar.
 
 
 
 
 

1 kommentarer

Anonym

14 Apr 2014 11:47

Var hittar man de bästa nässlorna i Skåne?

Svar: Bra fråga. Förr hade jag en egen nässelodling på min gård. Sedan jag flyttade in till Malmö får jag plocka där jag hittar. Senast plockade jag hos vänner vid Sturup. Mycket flygplansångor på nässlorna men det får man blötlägga bort. Fråga runtomkring i bekantskapskretsen om de vill bli av med lite ogräs.
clarasveganmat.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej