Jag älskar korvstroganoff gjord på Falukorv. Men eftersom jag inte äter kött får jag köra veganska korvar. Och det går lika bra. Och det tycker alla i familjen också. Men i de vegetariska korvarna, som jag har tillgång till i mina mataffärer, är det veteprodukter i och de är alltså alltså inte glutenfria. Därför provade jag igår att ersätta korvarna med svamp och svarta bönor. Det funkar finfint det också.
 
 

KORVSTROGANOFF

 

 

4 portioner

 

6 veganska korvar (kan bytas ut med svamp)

2 stora gullökar

1 liten vitlöksklyfta

Olja till stekning

400 gr krossade tomater

400 gr passerade tomater

50 gram soltorkade tomater ( kan ersättas med tomatpuré)

1 1/2 dl sojagrädde

1/2 -1 tsk rosmarin

2 msk soja

Salt efter smak

Ev. Persilja

 

Skär korvarna i slantar och stek i olja till de har fått yta och färg. Skiva löken och stek tillsammans med korvarna. Pressa i vitlök. Mixa eller hacka de soltorkade tomaterna. Häll i alla tomatsorterna med korv och lök. Smaksätt med soja, salt och rosmarin. Låt puttra i 10 -15 minuter. Häll i sojagrädden. Servera med ris.

2 kommentarer

Caroline

28 Jun 2015 11:12

Hej! Vad fint att du skapat en blogg med skönt sammanfattade recepttips för en glutenfri vegan! Det här ska jag ta inspiration av. Har redan skrivit ut ett antal av dina recept. =)

Men jag undrar - vad har du hittat för glutenfri vegansk korv? Jag har iofs inte kikat så noga, men vissa av de sorter jag tidigare hade skippar jag numera pga det ganska ofta använda "veteprotein".

En annan sak jag tänkte på. Visste du att soja ofta kan innehålla viss gluten? Kika gärna på den här sammanställningen som jag hittade: http://alpha-plus.se/lathund-till-glutenfri-shopping/ Om jag förstått det rätt så är både soja och shoyu ofta tillverkade med vete på nåt vis, så numera använder jag bara det dyra Tamari (som för övrigt är smaskens).

Må väl!
MVH //C

Svar: Hej Caroline, tack för inlägget. Jag använder också bara Tamari numera. Tyvärr är det så att, som du skriver, innehåller de vegankorvarna som finns på marknaden gluten. Man får helt enkelt göra dem själv. Ska lägga upp recept så fort det är dags för korvmakeri igen. Det är ju lite pyssel men det är kul. Så länge kan man ersätta korven med rökt tofu. På tal om soja har jag nästan helt slutat med Tamari också. Jag försöker äta så mycket som möjligt gjort av egna händer från råvarorna. Har inte börjat med sojatillverkning än, men man vet aldrig. Glad sommar!
Clara
clarasveganmat.blogg.se

Caroline

28 Jun 2015 11:14

Hej! Vad fint att du skapat en blogg med skönt sammanfattade recepttips för en glutenfri vegan! Det här ska jag ta inspiration av. Har redan skrivit ut ett antal av dina recept. =)

Men jag undrar - vad har du hittat för glutenfri vegansk korv? Jag har iofs inte kikat så noga, men vissa av de sorter jag tidigare hade skippar jag numera pga det ganska ofta använda "veteprotein".

En annan sak jag tänkte på. Visste du att soja ofta kan innehålla viss gluten? Kika gärna på den här sammanställningen som jag hittade: http://alpha-plus.se/lathund-till-glutenfri-shopping/ Om jag förstått det rätt så är både soja och shoyu ofta tillverkade med vete på nåt vis, så numera använder jag bara det dyra Tamari (som för övrigt är smaskens).

Må väl!
MVH //C

Kommentera

Publiceras ej