BROCCOLIPAJ (Glutenfri)

 

4-6 portioner

Pajdeg:

100 gr margarin (vegetabiliskt)

3 dl bovetemjöl

1 dl potatismjöl

1 msk psylliumfrön

1 tsk salt

1/2 dl vatten

 

Fyllning:

300 gr färsk broccoli

2 gullökar

2 morötter

2 1/2 dl sojagrädde

1 dl coconut cream (blue dragon)

1 msk linfrön

3 msk vatten

1 tsk salt

 

Topping:

1/2 dl sesamfrön

1/2 dl sötmandel

1/2 dl rostade saltade cashewnötter

2 msk b-jäst eller näringsjäst

 

Finfördela margarinet med en kniv i en bunke. Tillsätt mjölsorterna, psylliumfrön och salt och blanda med smöret. Häll i 1/2 dl vatten och knåda ihop till en deg. Ställ in i kylen en halvtimme. Under tiden degen står i kylen, skär broccolin i mindre bitar och löken till ringar. Stek grönsakerna till de har mjuknat lite. Ställ åt sidan. Hyvla sedan ner morötterna med en potatisskalare i broccoliblandningen, Koka upp 3 msk vatten och lägg i linfrön, ställ åt sidan i 10 min för att svalna och svälla. Blanda i en skål sojagrädde. coconut cream, linfrön och salt. Smörj en rund form och tryck ut degen längs kanter och botten. Förgrädda i 225 grader till pajskalet fått gyllenbrun färg. Sänk ugnsvärmen till 175 grader. Lägg i grönsakerna i pajskalet. Häll över sojagräddsblandningen. Grädda i ca 30-40 minuter. Om pajskalskanterna blir för gräddade, lägg över folje eller bakplåtspapper. Sojagräddsblandningen ska helt ha stelnat när pajen är klar. Rosta sesamfrön och mandlar i en stekpanna. Mixa dem med cashewnötter och jäst och en msk vatten,

När pajen är klar ta ut den och låt svalna. Lägg på toppingen och servera.

 

1 kommentarer

Hanna

12 Oct 2015 11:20

hejsan!
Jag är gluten och laktos intolerant men vill väldigt gärna börja äta mer vegansk kost. Har kollat runt på din blogg men vill ändå fråga om du har några spontana bra tips för hur jag ska göra.
Ha det bäst!
Hanna

Svar: Hej Hanna,ledsen för sent svar. Jag har tidigare på bloggen lagt ut en lista på basvaror som är bra att ha hemma på bloggen, den kan kanske vara till hjälp. Eftersom jag tycker att veganmat tidigare varit rätt tunn och enahanda , har mitt mål varit att göra smakerna fylliga och mustiga. Det finns många tips och jag ska aktualisera en del på bloggen nu när jag har mer tid. Kommer också lägga ut "matfynd" som t ex god glutenfri pasta eller hur man varierar gröt. Jag försöker dessutom göra det mesta själv så man slipper alla konstiga tillsatser i maten.
Ha det så bra du med och jag håller dig uppdaterad på bloggen.
clarasveganmat.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej