Som vegan kan man lätt hamna i ett läge där man gärna äter mer av sötsaker, pasta, bröd och vitt ris. När jag går ut och äter veganmat kompenserar gärna kockarna måltiden med mycket bröd och söta saker. Oändligt många recept på söta veganska bakverk finns men goda recept på vardagsmat är inte lika omfattande. Eftersom jag inte heller äter gluten och bara socker vid enstaka tillfällen är det en utmaning att få en god näringstät måltid. 
Min äldste son tränar flera timmar om dagen och han äter gärna kolhydrater men de ska innehålla så mycket näring som möjligt. Så inget ris, ingen potatis, ingen majs finns just nu på menyn hemma hos oss. Quinoa, bönor och vissa linser är goda ersättare.
För säkerhets skull, testade jag Livsmedelverkets kostregistrering "Matvanekontrollen" för att se hur jag ligger till näringsmässigt under en vecka (men då äter jag vitt ris, majs och potatis till lunch ibland). Matvanekontrollen är inte en fantastisk hemsida utan ganska besvärlig och omständlig att arbeta med men jag registrerade allt jag åt under en vecka. Och resultatet blev att jag ligger perfekt i rekommenderat dagligt intag (RDI). Man kan alltså säga att jag är en näringstät glutenfri vegan.
 
Passar på att lägga ut en bild på glutenfri vegansk köpt majonäs som finns på de flesta matvarubutikerna
 
 
 
.
 

 

2 kommentarer

Vera

14 May 2014 15:26

Men du Clara, för en som tappat rätt mycket vana och kunskap om vego- och veganmat, kan du inte tipsa om vad man ska ha för stapelvaror hemma? Gillar verkligen dina recept för att de känns enkla och åtkomliga att genomföra, men blir lite matt över "att börja". Således: en inköpslista för amatörveganen, tack!

Svar: Självklart. Ska göra en lista i det närmaste på saker som jag alltid har hemma.
clarasveganmat.blogg.se

Vera

17 May 2014 11:17

Kalas!

Kommentera

Publiceras ej